Van Mieu - Litteraturens tempel i Hanoi
Researtiklar
Litteraturens tempel i Hanoi är en kulturell och historisk plats som rymmer en viktig institution i Vietnam nämligen Vietnams första universitet. Universitetet grundades år 1070 under den kejserliga eran. Templet var ursprungligen en plats för hyllning av Konfucius och blev senare en plats för att hedra vietnamesiska lärda och doktorer. Examenssystemet vid templet inleddes under den vietnamesiska Ly-dynastin, som regerade mellan 1009 och 1225. Det har sedan dess renoverats och utvidgats flera gånger, särskilt under Le-dynastin på 1400-talet.
Litteraturens tempel ligger i stadsdelen Van Mieu i centrala Hanoi och omfattar en stor innergård, omgiven av en kolonnad och ett antal mindre byggnader. Den mest imponerande byggnaden är huvudhallen, som är rikt dekorerad med skulpturer och träsniderier. Här finns också en stor samling stenpelare, som varje bär namnet på varje framgångsrik student som tog examen i det kejserliga Vietnam.
Det används fortfarande som en plats för hyllning av Konfucius och vietnamesiska lärda, och är också en plats för examensceremonier och offentliga evenemang. Det är dessutom en plats som många studenter fortfarande besöker för att be om tur och framgång i sina studier och karriärer. Vi brukar möta många unga studenter när vi besöker templet på vår Vietnamresa.
Under den kejserliga eran i Vietnam var Litteraturens tempel i Hanoi platsen där examensceremonier hölls för de som ville bli tjänstemän i den kejserliga regeringen.
Kinesisk examensmodell
Examenssystemet var baserat på den kinesiska modellen, eftersom Vietnam hade influerats mycket av kinesisk kultur. För att kunna ta examen vid Litteraturens tempel krävdes det att man först hade studerat vid en av de lokala skolorna i landet. Därefter var det en mycket rigorös och krävande process för att bli accepterad att delta i examensprovet vid templet.
Examensprovet bestod av flera tester, som inkluderade ämnen som konfuciansk filosofi, poesi, historia och klassisk litteratur. Tentamina var skriftliga och krävde att studenterna visade upp en avancerad grad av kunskap och skicklighet inom ämnena.
De som klarade alla testerna blev utvalda för att delta i en avslutande ceremoni, där deras namn graverades in i ovan nämnda stenpelare som finns på innergården i templet. Därefter hade de möjlighet att söka jobb som tjänstemän inom den kejserliga regeringen.
Dräkternas färg spelade roll
De vietnamesiska ämbetsmännen bar historiskt sett olika färger på sina dräkter beroende på deras rang och position i regeringen. Detta var en del av en symbolisk dräktkod som var viktig inom den vietnamesiska kulturen och traditionen.
De högsta ämbetsmännen var oftast iklädda gula dräkter, som ansågs vara den mest högtidliga färgen och reserverad för kejsaren och hans närmaste rådgivare. Andra ämbetsmän bar gröna, blå eller röda dräkter beroende på deras position och rang. De som hade en lägre rang bar vanligtvis grå eller svarta dräkter.
Färgerna på dräkterna representerade inte bara rangen utan också personens kvaliteter och egenskaper, såsom lojalitet, integritet och skicklighet.
Under den franska kolonialtiden i Vietnam, som började i slutet av 1800-talet, upphörde det traditionella examenssystemet vid Litteraturens tempel i Hanoi. Fransmännen införde sitt eget utbildningssystem, som var baserat på den västerländska modellen.
Efter Vietnamkriget och landets återförening år 1975 gjordes försök att återuppliva det traditionella examenssystemet vid Litteraturens tempel. År 1981 hölls den första examen på över 30 år vid templet, men det var en mindre ceremoni och inte en fullständig återgång till det tidigare systemet.
Sedan dess har examensceremonier vid Litteraturens tempel varit mer av symboliskt slag och har inte haft samma betydelse som under den kejserliga eran. Därför finns det inte heller någon officiell lista över personer som har tagit examen vid templet under modern tid.
Ho Chi Minh besökte litteraturens tempel
Flera kända personer har dock besökt Litteraturens tempel, inklusive Ho Chi Minh, Vietnams nationalhjälte och ledare under Vietnamkriget. Han frekventerade platsen flera gånger under sin livstid och ansåg att det var en viktig symbol för Vietnams historiska och kulturella arv.