Höstmagi vid Kinkakuji - Japans mest besökta attraktion
Researtiklar
Kyoto, en stad som förkroppsligar hjärtat av japansk tradition och kultur, erbjuder besökare en overklig skönhet som intensifieras under höstens färgrikedom. Den Gyllene Paviljongen, eller Kinkakuji, är särskilt iögonfallande med sin förtrollande arkitektur och de glödande höstfärgerna som omger den. Detta världsarv speglar inte bara stadens kulturella djup, utan symboliserar även Japans arkitektoniska innovation och spirituella sökande, vilket gör det till en måsteplats för alla som besöker Kyoto.
Gyllene Paviljongens tillkomst
Den Gyllene Paviljongen, officiellt känd som Rokuon-ji, började som en villa för shogun Ashikaga Yoshimitsu (1358–1408) och omvandlades till ett Zen-tempel efter hans död, enligt hans vilja. Paviljongen tjänade som en fysisk manifestation av Kitayama-kulturen, som blomstrade under Yoshimitsus era och symboliserade en tid av kulturell och estetisk rikedom i Kyoto. Paviljongens överdådiga användning av bladguld, totalt cirka 20 kg, kopplas till renhet inom Jodo-buddhismen och speglar en paradisisk vision på jorden.
Förstörelse och återuppbyggnad
Kinkakuji har genom historien förstörts flera gånger. Ursprungligen byggd på 1390-talet, förstördes paviljongen under Onin-kriget (1467–1477), men återuppbyggdes snabbt därefter. Den mest kända förstörelsen inträffade 1950 när en mentalt instabil munk satte eld på byggnaden. Paviljongen brann ner till grunden, men återuppbyggdes troget 1955. Den senaste omfattande restaureringen gjordes 1987, då hela byggnaden försågs med nytt bladguld, vilket säkerställer dess glans för framtida generationer.
Kinkakujis karakteristiska arkitektur
Den första våningen av Kinkakuji är byggd i Shinden-zukuri-stil, en arkitekturstil som utvecklades under Heian-perioden för palatsbyggnader. Den kännetecknas av naturliga träpelare och vita putsade väggar som kontrasterar, men samtidigt kompletterar, de förgyllda övre våningarna av paviljongen. Denna våning, känd som Hō-sui-in eller Kammare för Dharma Vatten, användes traditionellt som en mottagningshall där Ashikaga Yoshimitsu välkomnade sina gäster.
Den andra våningen är byggd i Buke-zukuri-stil, typisk för samurajresidens. Exteriören är helt täckt med bladguld, vilket ger ett imponerande och iögonfallande utseende. Den kallas Chuonkaku, eller Tornet av Vågljud, och var platsen för privata möten mellan Yoshimitsu och hans hedrade gäster. Väggarna är dekorerade med målningar av Kano Masanobu och innehåller en bild av Bodhisattva Kannon, flankerad av bilder av Shitenno.
Tredje våningen består av Zen-arkitektur
Den tredje och översta våningen av Kinkakuji är utformad i en stil som hämtar inspiration från traditionell kinesisk Zen-arkitektur, känd som Chán eller Zenshū-butsuden-zukuri. Denna våning är förgylld både in- och utvändigt och toppas med en staty av en gyllene fågel Fenix. Det är en intim plats som användes för möten med nära vänner och teceremonier, och dess små mått och klockformade fönster bidrar till dess säregna karaktär. Gyllene paviljongen är ett spirituellt centrum som hyser heliga reliker från Buddha. Ursprungligen byggdes paviljongen för att förvara dessa värdefulla artefakter, inklusive en Shakyamuni-triad på första våningen, en bild av Kannon på andra våningen och ytterligare heliga reliker på tredje våningen. Detta markerar Kinkakuji som en central punkt i praktiserandet av Zen-buddhismen och en plats för spirituell reflektion.
Kannon och Buddha
På andra våningen av Kinkakuji, som är utformad i samurajresidens-stil. finns en helgedom tillägnad Kannon, barmhärtighetens bodhisattva. Denna våning illustrerar även hur guld, som är ett återkommande element i paviljongens design, används för att förstärka den spirituella atmosfären. Kannon, som är en central figur inom många buddhistiska traditioner, representeras här i en miljö som är både storslagen och inbjudande till meditation och andlig eftertanke.
Varje våning i paviljongen är tänkt att representera olika himmelska ideal inom buddhismen, vilket gör det till en plats där besökare kan uppleva en djupare kontakt med buddhistiska läror och värderingar.
Det omgivande landskapet i Kinkakuji
Rokuonji trädgårdens historia
Rokuonji trädgården, som tar upp en stor del av området på cirka 132 000 kvadratmeter, är en plats av ,historisk och naturskön vikt. Ursprungligen var detta land en villa för aristokraten Saionji Kintsune under Kamakura-perioden och senare en plats för Ashikaga Yoshimitsus villa, Kitayamadono, under Muromachi-perioden. Denna omfattande anläggning blev snart ett centrum för Kitayama-kulturen, som var känd för att införliva element från Ming-dynastins kinesiska kultur till Japan. Trädgården, som är en avbildning av paradiset på jorden, blev känd för sina storslagna besökare, inklusive kejsare Gokomatsu och den kända Zen-prästen Ikkyû.
Kyoko-chidammens skönhet
I hjärtat av Rokuonji trädgården ligger Kyoko-chi Dam, eller Spegeldammen, som spelar en central roll i trädgårdens design. Denna stora damm är inspirerad av kinesiska traditioner och är avsedd att efterlikna ett naturlandskap med berg och öar, vilka är placerade i dammens inre zon. Öarna i dammen, såsom Dekame-jima och Irikame-jima, har formen av sköldpaddor och tranor, vilka är lyckobringande djur inom Taoismen och symboliserar långt liv. Spegeldammens design och dess noggrant beskurna träd skapar en illusion av ett vidsträckt landskap, vilket var avsett att njutas från en båt på dammen för att fullt ut uppskatta dess rika vegetation och varierande kustlinjer.
Höstens Förvandling
Under höstperioden förvandlas Kyoto till en levande tavla med färgsprakande lövverk som skapar en fantastisk bakgrund för den Gyllene Paviljongen. Höstens färger, från djupa röda till gyllene gula nyanser, kompletterar paviljongens bladguldsfasad och skapar en syn som är svår att glömma. Det är en tid då Kinkakuji är en reflektion av solens strålar, och av den omgivande naturens skönhet.
För fotografer erbjuder hösten en oöverträffad möjlighet att fånga Kinkakuji i dess fulla prakt. De varierande färgerna i landskapet ger en rik palett att arbeta med, och reflektionerna i Kyoko-chi Dam, eller Spegeldammen, adderar ett extra lager av djup och dimension till bilderna. Att fotografera under denna säsong är som att fånga en kortvarig dröm på bild, där guld möter de brinnande höstfärgerna i en perfekt symfoni.
Yukio Mishima, en av Japans mest berömda författare, skrev boken ”Den Gyllene Paviljongens Tempel”, som ytterligare förstärker Kinkakujis kulturella och historiska betydelse. Mishimas verk fångar paviljongens komplexitet och djup, och ger läsare en inblick i de känslomässiga och psykologiska aspekterna av denna välkända plats.
Med Temaresor besöker den Gyllene Paviljongen på vår rundresa från Tokyo till Hiroshima under stadsrundturen i Kyoto. Läs mer här.