RESEVILLKOR
Följande resevillkor gäller för resor bokade från och med 1 augusti 2018:
ALLMÄNNA RESEVILLKOR FÖR PAKETRESOR
För resan gäller Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018 och arrangörens särskilda villkor, som är angivna nedan. De särskilda villkoren anges med kursiv text.
Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.
De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet som måste läsas igenom och godkännas vid bokningstillfället.
1. AVTALET
1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.
1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.
1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.
1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.
1.6 Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.
1.7 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.
1.8 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.
1.9 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.
1.10 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
1.11 För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.
1.12 Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.
2. PRIS OCH BETALNING
2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.
2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.
2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.
2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.
2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.
3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING
3.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.
3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen. Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.
4. RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET
4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
4.2 Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.
4.3 Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.
5. ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
5.1 Ändring av avtalsvillkor
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
5.2 Ändring av priset
5.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.
5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.
5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
5.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
5.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.
5.3 Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift
5.3.1 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.
5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.
5.4 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
5.4.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.
5.4.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
5.4.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.
6. ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE
6.1 Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2 Väsentliga fel
6.2.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
6.2.2 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.4 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.
7. OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
7.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.
7.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.
7.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
7.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast:
- 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
- 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
- 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
7.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.
7.6 Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.
8. REKLAMATION
8.1 Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.
8.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
9. RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
9.1 Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.
9.2 Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
9.3 Resenärens ansvar för formaliteter
9.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
9.3.2 Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.
9.3.3 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
9.3.4 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
9.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
10. ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS
Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.
11. TVISTLÖSNING
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: https://ec.europa.eu/odr.
TEMAS kompletterande villkor
Följande villkor kompletterar och förtydligar Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens villkor för paketresor och gäller specifikt för TEMAs resor.
1.4 Tidtabeller
Flygtider som medföljer bekräftelser är preliminära. Exakta tider meddelas tillsammans med färdhandlingarna och TEMA ansvarar ej för eventuella tidtabellsändringar. Tag för vana att alltid kontrollera med flygbolagen. Vi ansvarar ej för eventuellt missat flyg p.g.a. ändrad tidtabell. Flygbolag kan ändras vilket även kan medföra att en direktflygning blir en flygning med mellanlandning.
1.5 Pass, visum, och ESTA
Resenären ansvarar själv för att pass (ska vara giltigt till och med minst 6 månader efter hemkomst, ha minst en tom sida, samt vara helt och maskinellt läsbart) och inresevisum är giltiga enligt respektive lands bestämmelser. För resor till USA ansvarar resenären själv för att ordna inresetillstånd genom s.k. ESTA-ansökan.
Efter den 31 mars 2016 ska alla resenärer som nyttjar ESTA uppvisa ett biometriskt pass. Passet ska utöver informationen om passets ägare innehålla ägarens biometriska särdrag och namnteckning. Alla pass som utfärdats till medborgare i de nordiska länderna efter 2012 bör uppfylla detta krav. Om man ska till USA och inte har ett biometriskt pass bör man ansöka om ett nytt pass alternativt ansöka om visum på den amerikanska ambassaden. Uppmärksamma att esta-ansökan även behöver göras för resor som enbart har mellanlandning i USA.
1.6 Vaccinationer/mediciner
Varje resenär ansvarar själv för att hos vaccinationscentral eller läkare få exakta rekommendationer för resan, utformade efter sin egen situation. Alla som reser utanför Europa bör minst ha ett fullgott skydd mot polio, stelkramp, difteri och epidemisk gulsot (hepatit A). För den som har en känslig mage eller vill minska risken för turistdiarré rekommenderas ett drickbart vaccin, Dukoral.
För resa till ett flertal länder i Afrika och Sydamerika krävs vaccination mot Gula febern. Vissa länder kräver också vaccination för inresa om du nyligen besökt land där det finns Gula febern. Detta är viktigt att tänka på om man reser runt och passerar flera landsgränser.
För resa till flera länder i Afrika, Sydamerika men också Asien rekommenderas malariaprofylax i form av tabletter eller lösning. Resmålet i respektive land är avgörande liksom resans längd och årstid. För mer information om vaccinationer och hälsoråd inför resan – kontakta din vaccinationscentral eller se på www.1177.se
För medtag av egna mediciner på resan skall intyg om dessa finnas med. För mer info fråga din vaccinatör.
1.9 Resenärens kontroll av färdhandlingar
Resenären har skyldighet att själv kontrollera färdhandlingarna så snart de har erhållits. Eventuella felaktigheter måste påtalas omedelbart. Utfästelser av inbokande personal måste vara noterade i färdhandlingarna för att kunna åberopas.
1.11 Minimiantal för resors genomförande
Minsta antal resenärer presenteras i respektive resas faktaruta. Om antalet understiger minimiantalet förbehåller TEMA sig rätten att ställa in resan. Resenären ska meddelas om detta senast 21 dagar före avresa. Erlagda betalningar återbetalas omgående.
1.3 Förbehåll om ändringar
TEMA förbehåller sig rätten att före avtal med resenären vidta ändringar av uppgifter som är felaktiga på grund av tryck eller korrekturfel. Vi reserverar oss också för ändringar av hotell och andra förändringar i programmet på grund av händelser som inte kunnat förutspås innan avtalet ingicks. Dessa ska i dessa fall ersättas av likvärdiga eller bättre alternativ.
2.1 Priser
Gällande pris erhålles vid bokningstillfället och anges på tillhörande bokningsbekräftelse.
2.2 Anmälningsavgift och slutbetalning
TEMA tar ut en första delbetalning (anmälningsavgift) om 1500 kr –3500 kr i samband med att avtalet ingås. 1500 kr för resor som bokas utan flyg, 2000 kr för resor med flyg till destinationer inom Europa och 3500 kr för resor med flyg till destinationer utanför Europa. Observera att vi på vissa researrangemang kan ta ut en förhöjd anmälningsavgift. Vid sådant tillfälle meddelas du vid bokning.
Slutfakturan sänds ut tillsammans med färdhandlingarna 3 – 4 veckor före avresa. Resan kan betalas via bankgiro, bankdirektbetalning eller med betal- och kreditkort. Kortbetalningar kan göras via www.temaresor.se
2.2.1 Överlåtelse av resa
Flygbiljetter är personliga och hos flera flygbolag är namnändring ej möjlig, namnbyte innebär då avbokning och nybokning. I det fall där namnbyte är möjligt sker detta alltid mot kostnad som varierar beroende på flygbolag.
2.3.1 Resenärens ändring av reseavtalet
För varje ändring i reseavtalet som företas av resenären uttages en kostnad i enlighet med de merkostnader som arrangören åsamkats samt en administrativ kostnad av 350 kr per tillfälle/resenär. I många fall är en ändring att betrakta som avbokning och nybokning. Detta gäller även vid ändring av avreseort, reslängd, avresedag etc.
2.3.2 Ändring i dag-för-dag-program
Safariresor, rundresor, kryssningar och jämförbara arrangemang är avancerade och kräver för att bibehålla högsta kvalitet en viss form av flexibilitet. Exempel på sådant som kan spela in är ändrade djurvandringar och väderförhållanden. Detta medför att aktiviteter planerade för en viss dag under resan kan senare- eller tidigareläggas.
3.2 Resenärens avbeställning
Avbeställning av resan skall ske omgående till TEMA på 0771-37 38 39 eller till den resebyrå där beställningen gjorts. Utanför kontorstid kan avbokning ske på vårt jourtelefonnummer som finns angivet i färdhandlingarna eller via info@temaresor.se. Erlagd avgift för avbeställningsskydd återbetalas ej.
3.2 Avbokningsregler
Avbokningskostnad vid avbeställning av resor med avreseperiod 16 januari –14 december:
Tid före avresa % av resans pris
Mer än 90 dagar 10% av resans pris
90 dagar – 75 dagar 35% av resans pris
74 dagar – 46 dagar 75% av resans pris
45 dagar eller färre 100% av resans pris
För avreseperioden 15 december –15 januari, under absolut högsäsong, gäller följande avbokningskostnad:
Tid före avresa % av resans pris
Mer än 90 dagar 10% av resans pris
90 dagar – 75 dagar 35% av resans pris
74 dagar – 62 dagar 75% av resans pris
61 dagar eller färre 100% av resans pris
Vissa researrangemang kan ha högre avbokningskostnader än tabellen anger. Det gäller de resor som har ett förhöjt depositionsbelopp, vilket angivs på respektive resa. Observera att avbeställningskostnader måste betalas fullt ut även om de är större än inbetald handpenning.
3.3 Avbeställningsskydd vid sjukdom m.m.
Resenären kan skydda sig mot avbeställningskostnad för resa genom att vid anmälan teckna den avbeställningsskydd som TEMA erbjuder. Priset för avbeställningsskyddet är 7% av resans pris.
Avbeställningsförsäkringens grundtäckning:
1. Resenärens sjukdom, skada eller död.
Avbeställningsskyddet gäller när resenären med avbeställningsskydd, dennes medresande familjemedlem eller medresenär med avbeställningsskydd inte kan påbörja planlagd resa på grund av dödsfall eller allvarlig, akut sjukdom/skada som uppkommit efter avbeställningsskyddets teckning, men före avresa. Resenären med avbeställningsskyddet ska omgående söka läkare så snart den akuta sjukdomen/skadan uppstår. Tillståndet ska kräva inläggning på sjukhus, av läkare ordinerat sängläge eller därmed jämställt.
2. Sjukdom, skada eller dödsfall i familjen till resenären med avbeställningsskydd.
Skyddet gäller om person i familj till resenären med avbeställningsskydd, eller person som den denne ska besöka under resan, drabbas av allvarlig akut sjukdom, skada eller död efter att avbeställningsskydd tecknats, men före avresa. Tillståndet ska kräva inläggning på sjukhus, av läkare ordinerat sängläge eller därmed jämställt.
Avbeställning ska ske före avresa från resenärens bostad och denna blankett ska fyllas i och skrivas under av läkare: Svenska Resebransch Föreningen Läkarintyg.
Observera att avbeställningsskyddet ej gäller vid avbokning på grund av sjukdomstillstånd som var känt vid bokningstillfället.
Avbeställningsskyddet är i sig inte återbetalningsbart. Vid användande av avbeställningsskyddet återbetalas hela resans pris, med undantag av den erlagda kostnaden för avbeställningsskyddet samt en administrativ avgift om 1200 kr per bokning.
5.2.1 Prisändringar
Efter ingått avtal har TEMA rätt att justera priset i det fall ändringen beror på ändrade flygskatter/flygavgifter, hamnavgifter eller ändrade valutakurser eller liknande situationer som arrangören inre råder över.
Prisgaranti
TEMA erbjuder en prisgaranti. Meddela oss vid bokningstillfället att prisgaranti önskas. Faktura på hela resans pris skrivs då ut och behöver betalas inom 10 dagar från bokningstillfället. Flygbiljetterna ställs i detta fall ut omgående och priset på hela resepaketet garanteras. Obs! Ingående arrangemang kan därefter inte ändras och vid eventuell avbokning är avbokningskostnaden alltid det fulla flygpriset oavsett tidpunkt för flygbokningen. Dessutom tillkommer den avbokningskostnad som anges i avbokningsreglerna. Om resan ställs in av arrangören så återbetalas hela beloppet omgående.
7.4 OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
Om en resa behöver ställas in på grund av befintlig en reseavrådan från Utrikesdepartementet ska detta meddelas senast 14 dagar innan avresa, oavsett resans längd.
Korrekt namn vid bokning
I samband med bokning är det resenärens skyldighet att uppge korrekt namn stavat enligt passet. De flesta flygbolag tillåter inga justeringar av namn och även en ändring av stavning kan innebära avbokning och nybokning med därmed följande kostnader.
Reseförsäkring
Det är mycket viktigt att vara riktigt försäkrad om något oväntat händer och TEMA rekommenderar Goudas reseförsäkring.
Önskemål
TEMA försöker alltid om möjligt är, att tillfredsställa särskilda önskemål. Önskemål är dock just önskemål och kan så länge som de inte har bekräftats skriftligen som bokade, inte garanteras.
Tillägg för flygresan
Vid bokning av speciell placering på flyg, behov av hjälpmedel för ombordstigning och speciella måltider så ligger ansvaret för genomförandet på flygbolaget och kan inte garanteras av TEMA.
Teknisk arrangör: Jambo Tours Scandinavia AB, som ingår i samma koncern som TEMA
Glödlampsgränd 1, 120 31 Stockholm
Tel: 0771 – 37 38 39.
E-post: info@temaresor.se
Hemsida: www.temaresor.se