Inför resan

BAGAGE-SKADAT/ FÖRSENINGAR

Ersättning för skadat eller bortkommet bagaget är begränsad. Skadat bagage måste reklameras skriftligen inom sju dagar och försenat/förkommet bagage inom 21 dagar – anmälan behöver i bägge fall göras direkt till berört flygbolag.  Allra helst ska anmälan göras direkt på flygplatsen. Om skadan upptäcks först när flygplatsen har lämnats görs anmälan via flygbolagets hemsida. 

Vid längre flygförseningar på utresan utgår ersättning enligt branschpraxis för paketresor. Det här sker vid förseningar som överstiger åtta timmar vid ankomst till resmålet. Du som resenär behöver inte kontakta oss för att få ersättningen. En avi skickas ut till den person som är betalningsansvarig för resan och till den adress som finns noterad på bokningen.
Du kontaktar det flygbolag som du reste med för att få information om ersättning

Skadeståndsregler
Montrealkonventionen reglerar och eventuellt begränsar transportörens/flygbolagens skadeståndsansvar för dödsfall eller skada, för bagage som förstörts, förlorats eller skadats och för förseningar. 
Till Montrealkonventionen

 
XClose
 
XClose
Prenumerera på TEMAs nyhetsbrev!

Det bästa sättet att hålla dig uppdaterad i TEMAs värld. Du får de senaste resenyheterna, spännande erbjudanden och inspirerande reseberättelser från fjärran länder.

Det är bara att fylla i uppgifterna nedan och skicka iväg!


Du kan när som helst avsluta din prenumeration via en länk längst ner i varje nyhetsbrev.